طراحی فضای سبز

طراحی فضای سبز

فضای سبز، ناحیه ای از پوشش گیاهی (چمن، درختان، درختچه ها و…) که در یک بافت خانگی یا صنعتی قرار دارد. به عنوان مثال حومه شهر به طور کلی فضای سبز محسوب نمی شود. به عبارتی دیگر، فضای سبز برای اهداف تفریحی یا زیبایی شناختی در یک محیط دیگر شهری ایجاد می شوند. طبق بیانیه های زیست محیطی، فضای سبز مناطقی از زمین های طبیعی یا نیمه طبیعی است. به عنوان مثال: پارک ها، باغ ها و جنگل ها.

طراحی فضای سبز
نمونه های متداول فضای سبز شامل موارد زیر است:

  • باغ ها
  • پارک ها
  • زمین های مشترک
  • جنگل
  • مراتع
  • سقف های سبز
  • زمین های بازی
  • تالاب ها
  • راهرو های سبز مانند مسیر ها، خطوط ریلی استفاده نشده، رود خانه ها، کانال ها و غیره…
  • سرزمین متروکه ای که دوباره به فضای سبز قابل استفاده تبدیل شده است.

طراحی فضای سبز

نقش فضای سبز در زندگی شهری

فضای سبز نقش مهمی در اکوسیستم شهری ایفا می کند و مکانی را برای فعالیت بدنی، آرامش، تعامل اجتماعی، رویداد های اجتماع و غیره.. فراهم می کنند.

در مناطق شهری با تراکم بالا یا مناطقی که تمرکز بالای ترافیک دارند، فضای سبز می تواند مکانی را فراهم کند که نسبتا عاری از آلودگی هوا و سر و صدا باشد.

دسترسی به فضای سبز برای سلامت روان و بهزیستی مهم است. سازمان بهداشت جهانی، تجزیه و تحلیل برجسته ای را نشان داده است که بیان می کند: فعالیت بدنی در محیط طبیعی می تواند به تخفیف افسردگی و کاهش شاخص های استرس فیزیولوژیک کمک کند.

فضای سبز، به ویژه فضاهایی که شامل آبنما، برکه ها و.. هستند، می تواند نقش مهمی در کاهش گرمای شهری داشته باشد.

طراحی فضای سبز در مناطق شهری شامل زیرساخت ها و برنامه ریزی های مهم می باشد که باید به بهترین شکل، سامان داده شوند.

کمربند سبز یک منطقه، یک منطقه مهم بین زمین های شهری و روستایی می باشد. این مناطق، موجب حفظ زمین برای جنگل ها و کشاورزی می شود و حیات وحش ایجاد می کند که در این صورت شرایط محیطی بهبود یافته و از آن حمایت می شود.

طراحی فضای سبز

گیاهان مناسب برای طراحی فضای سبز

در طراحی فضای سبز و محوطه سازی، یکی از مهمترین نکات، شناخت و انتخاب مناسب گیاهان متنوع در فضا می باشد. برای انتخاب گیاهان و ایجاد تنوع در مناطق مختلف به خصوص در محوطه سازی شهری، همواره محدویت های مختلفی از جمله میزان رطوبت و آلودگی هوا، شدت تابش نور خورشید و دیگر شرایط اقلیمی دارای اهمیت هستند. در ادامه نکات پایه و قابل توجه برای انتخاب مناسب گیاهان در طراحی فضای سبز بیان می کنیم.

  • توجه به اقلیم و آب و هوای منطقه برای رشد بهتر گیاهان و جلوگیری از نابودی آن ها
  • توجه به ظاهر و شکل گیاه و تناسب آن با منطقه مورد نظر. این امر توسط کارشناسان فضای سبز بررسی می شود به عنوان مثال گیاهان مورد استفاده در معابر شهری، نباید بسیار انبوه و زیاد باشند، چرا که موجب کاهش دید رانندگان خواهند شد.
  • توجه به خصوصیات فیزیولوژیک گیاهان، مانند اسانس های موجود در بعضی از گیاهان که می تواند حساسیت ایجاد کند و به اقشار حساس جامعه لطمه وارد نماید و سبب مشکلات ریوی شود.

طراحی فضای سبز

 

طراحی و اجرای فضای سبز نیازمند تجربه متخصصین و توجه به عوامل مختلف از جمله گیاهان، اقلیم، منطقه، خاک و… می باشد. گروه سروینه، متخصص در طراحی و اجرای بهترین محوطه سازی و ایجاد فضای سبز مطابق جدیدترین متدها، با استفاده از شبیه سازی سه بعدی تخصصی آماده همکاری با شما در زمینه طراحی فضای سبز می باشد.

گروه اجرایی و طراح سروینه، با بهره گیری از متخصصان مجرب آماده اجرای انواع محوطه سازی، فضای سبز، دیوار سبز، بام سبز و تراس گاردن و همچنین پیاده سازی آبیاری هوشمند می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 88064563 تماس حاصل فرمایید. برای آشنایی بیشتر با ما از صفحه اینستاگرام طراحی فضای سبز سروینه بازدید فرمایید.

در حال بارگذاری